Hogyan válasszunk ütközésgátló rendszert

Három ütközésgátló rendszert kínálunk – optikai , mikrohullámú és speciális . Ismertetjük előnyeiket és hátrányaikat, és kiegészítjük ajánlásainkkal.

Optikai ütközésgátló rendszerek

Azon az elven alapulnak, hogy egy fénysugarat egy reflektor felé továbbítanak . Ha két daru van ugyanazon a sínen, és biztosítani szeretné, hogy ne ütközzenek, akkor az egyik darura saját egységet szerel fel, amely egy adó és vevő egy dobozban, a másik darura pedig egy reflektort rögzít. Mivel a daru kissé keresztben mozog a sín mentén (különösen induláskor és fékezéskor) (nem mozog teljesen merőlegesen), az adó fénysugara enyhén oldalirányban oszlik el. Ezért néha 2 vagy akár 3 ilyen reflektor használatát javasoljuk. A reflektort a lehető legmerőlegesebben kell felszerelni az adóra.

Két daru ütközésének megakadályozásához két ilyen rendszert kell használni: egy egységet az első darun és egy reflektort a vele szemben lévő második darun, valamint egy egységet a második darun és egy reflektort az azzal szemben lévő első darun.
Egy daru és egy rögzített alkatrész ütközésének megakadályozásához elegendő egy eszköz (adó - reflektor).

Előnyök

  • Alacsony ár.
  • Könnyű összeszerelés.

Hátrányok

  • Alacsony ellenállás a porral szemben az adó lencséjén.
  • A daruk közötti kapcsolási távolság nem túl pontos beállítása.
  • Maximális hatótávolság körülbelül 10–12 m.
  • Meghatározott távolságon blokkolja a darukat, függetlenül azok pillanatnyi sebességétől.

Mikrohullámú ütközésgátló rendszerek

A Doppler-effektus (alapvetően radar) elvén alapulnak. Fénysugár helyett elektromágneses hullámsugár halad át. Ezek a hullámok könnyebben áthatolnak a poron, gőzön stb.
A készülék két parabolából áll – egy adóból és egy vevőből. Az egyik a darukon található, és egymás felé irányulnak.
Az áthaladó sugárnyalábnak (sugárnyalábnak) van egy bizonyos sugárzási szöge, így a parabolák nem olyan érzékenyek az egymásra való pontos irányulásra, mint egy reflektorral ellátott optikai rendszerben.
Két daru ütközésének , illetve az egyik daru rögzített akadállyal való ütközésének megakadályozására mindig két, egymással szemben elhelyezett parabolát használnak . Az egyetlen különbség az, hogy két daru esetén ezek két teljes értékű parabolát jelentenek (továbbítják, fogadják és blokkolják a daruk jeleit), míg egy daru és egy rögzített tárgy közötti ütközés esetén a rögzített tárgyra helyezett parabola csak passzív visszaverő elem.

Előnyök

  • Alkalmas (viszonylag) poros környezetbe, könnyebben áthatol a poron és a gőzön.
  • Akár 25 méteres hatótávolsággal is rendelkezik.
  • Emellett méri a daru pillanatnyi sebességét is, ami azt jelenti, hogy a daru a távolsággal és a sebességgel arányosan fékez (lassan haladva lehetővé teszi, hogy a daruk közelebb kerüljenek egymáshoz, és fordítva).

Hátrányok

  • Drágább, mint egy optikai ütközésgátló rendszer.

Speciális ütközésgátló rendszerek

Vannak olyan eszközök , amelyeket az adott helyzethez igazítanak . Ilyenek például az egymás felett lévő daruk ütközésének megakadályozása, a daru és a földön elhelyezett technológia (karos robot) ütközésének megakadályozása stb. Ilyen esetekben a daru rádiómodemhez való csatlakoztatása, a daruk közvetlen helyzetének lézerrel történő mérése, az ütközési terület meghatározása a daru útvonala mentén elhelyezett kapcsolóval stb. történik. Ütközésgátló megoldás iránti ilyen kérés esetén általában szükséges, hogy a helyszínen megvizsgáljuk a helyzetet, és ennek alapján állítunk össze egy konkrét ajánlatot a megoldásra.